Jin memang wujud. Orang Islam wajib percaya akan wujudnya makhluk jin karena ia disebut di dalam Al Quran. Firman Allah:
Maksudnya; “Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada Aku”. (Az-Zaariat:56)
Tuhan ada berfirman bahwa alam yang diciptaNya ada dua bentuk. Ada
alam ghaib dan ada alam nyata atau alam syahadah. Alam nyata ialah alam
yang mata lahir dapat nampak. Alam ghaib, mata lahir tidak dapat nampak
tetapi dapat dirasakan oleh hati.
Merasakan wujudnya alam ghaib dengan hati ada dua peringkat. Pertama,
terasa akan adanya alam ghaib itu. Yaitu yakin dan percaya tentang alam
ghaib semata-mata berdasarkan rasa saja. Tidaklah sampai dapat melihat
seperti mata lahir . Peringkat kedua ialah hati dapat melihat seperti
mana mata lahir melihat. Bukan sebatas rasa saja tetapi mata bathin
dapat melihat seperti mana mata lahir melihat. Yakni betul-betul nampak.
Bila dikatakan alam ghaib, ia tidak termasuk Tuhan. Tuhan juga ghaib
tetapi Tuhan bukan alam. Tuhan itu tersendiri. Maha Suci Tuhan dari
menyerupai alam. Alam adalah apa saja selain Tuhan. Alam adalah ciptaan
Tuhan dan dinamakan makhluk. Tuhan itu Pencipta atau Khaliq. Ghaibnya
Tuhan tidak sama dengan ghaibnya alam.
Alam ghaib ini ada beberapa kategori. Yang tertinggi ialah alam
malaikat. Kedua alam jin dan ketiga alam ruh muqaddasah. Malaikat
diceritakan dalam Quran dan Hadis. Malaikat lebih dahulu diciptakan dari
jin. Ia dijadikan dari cahaya manakala jin dicipta dari api. Oleh itu
malaikat lebih ringan ciptaannya dari jin karena cahaya lebih ringan
dari api. Sebab itu juga bilangan malaikat lebih ramai dari jin.
Nisbahnya pada setiap sepuluh malaikat satu jin. Juga disebabkan
malaikat dicipta dari cahaya, perjalanannya lebih cepat dari jin.
Jin pula lebih dahulu dicipta dari manusia. Kalau jin dijadikan
daripada api, manusia dijadikan daripada tanah. Sebab itu manusia
berbentuk jisim yang pejal, lebih lambat pergerakannya. Sebab itu juga
jin lebih ramai bilangannya daripada manusia. Nisbahnya setiap sepuluh
jin satu manusia. Malaikat lebih ramai dari jin dan jin pula lebih ramai
dari manusia dengan nisbah 10:1 .
Ruh muqaddasah pula sebenarnya adalah manusia. Muqaddasah itu
maksudnya suci. Roh muqaddasah ialah ruh yang suci. Ruh muqaddasah atau
ruh yang suci ini peranannya lebih kuat dari peranan jasad. Ruh
muqaddasah ini dia mutassarif atau aktif, lebih aktif dari fisiknya.
Ruh muqaddasah ini pula, ada ruh orang yang masih hidup dan ada ruh
orang yang sudah mati. Sebab itu, tidak heran orang yang kasyaf
kadang-kadang dapat melihat orang yang masih hidup di suatu tempat
sedangkan fisiknya yang sesungguhnya berada di tempat lain. Ada juga
orang kasyaf yang melihat ruh muqaddasah orang yang sudah mati. Oleh
karena umumnya ruh muqaddasah tidak dapat dilihat oleh mata kasar, maka
ia dikatakan ghaib juga.
Jadi , ruh muqaddasah ini, walaupun fisik hidup atau mati, ruhnya
sangat berperanan. Namun , ruh muqaddasah orang yang sudah mati lebih
berperanan dari ruh muqaddasah orang yang masih hidup. Ini karena orang
yang masih hidup masih terikat dengan jasad lahir. Kalaupun ruhnya dapat
keluar secara halus, secara mata tidak dapat lihat, dia tetap masih
terhubung dengan jasad lahirnya. Ini tidak berlaku kepada ruh orang yang
sudah mati. Itu sebab ruh muqaddasah orang yang sudah mati lebih laju
dan lebih aktif dari ruh muqaddasah orang yang masih hidup.. Contohnya,
kalau ada dua orang wali, yang kedua-duanya sudah menjadi ruh
muqaddasah, kalau seorang masih hidup dan seorang lagi sudah mati, ruh
wali yang sudah mati itu akan lebih berperanan, lebih aktif dan lebih
laju bekerja dari ruh wali yang masih hidup.
Berbalik kepada kisah jin, dia ada dua peringkat. Ada jin Islam dan
ada jin kafir. Jin ini pula macam manusia juga. Dia ada bermacam-macam
jenis, bangsa dan etnik. Tabiat bangsa dan etnik jin inipun tidak sama
di antara satu dengan lain.
Seperti juga manusia yang banyak bangsa dan etnik, tabiat dan ragam
asli antara etnik tidak sama. Bangsa Cina dan Melayu ada watak-wataknya
yang tersendiri. Orang Putih (Barat) ada wataknya yang tersendiri pula.
Bahkan etnik dalam satu rumpun bangsa pun wataknya tidak sama. Orang
Banjar dan orang Jawa, wataknya berbeza. Malahan orang Melayu yang
berlainan kawasan pun berbeda wataknya. Orang Melayu Johor dan Melayu
Kelantan lain. Mereka ini sedikit-sedikit ada perbedaan watak. Begitu
juga jin. Ada yang kasar dan ada yang lembut sedikit. Ada yang garang
dan ada yang sederhana.
Jin itu watak asalnya jahat. Betapalah jenis yang kasar, dia lagi
jahat. Sebab itu dikatakan, sebaik-baik jin adalah sejahat-jahat
manusia. Kalau kita pilih seorang manusia yang paling jahat, kalau dia
jin, dia adalah yang paling baik.
Namun demikian, jahatnya jin itu ada juga batasnya. Tidak ada jin
yang sebegitu jahat sampai mengaku dirinya Tuhan seperti Firaun dan
Namrud. Tidak ada pula jin yang sebegitu baik sampai mengatasi baiknya
Rasulullah dan para Nabi. Para Nabi dan Rasul tidak diangkat dari
kalangan jin. Umumnya jin lebih jahat dari manusia tetapi tidak ada yang
ekstrem jahatnya seperti Firaun dan Namrud dan tidak ada yang ekstrem
baiknya seperti Rasulullah SAW. Hanya manusia yang ada baiknya secara
ekstrem dan jahat secara ekstrem.
Jin ini melihat Iblis dan bergaul bersama-samanya di alam ghaib. Jin
Islam bergaul dengan jin kafir. Mereka makan bersama, bekerja bersama,
berniaga bersama, ada yang menikah antara satu sama lain, sama-sama
duduk dalam satu kantor, sama-sama jadi kerani (clerk) dan sebaginya.
Sebab itu jin Islam lebih banyak dirusakkan oleh jin-jin kafir. Sebab
mereka bergaul bersama dan mereka sama jenis. Mereka mudah terpengaruh.
Macam kita manusia juga, kalau bergaul dengan bangsa jahat seperti
orang Barat dan Yahudi, habislah kita jadi Barat dan Yahudi. Semuanya
dapat bertukar jadi Barat dan Yahudi. Yang tidak dapat bertukar hanyalah
warna kulit dan bentuk hidung. Ini musti buat operasi pelastik.
Jin kurang berhasil dalam usaha merosakkan iman manusia berbanding
iman sesama jin. Ini karena manusia dan jin berlainan jenis, dan manusia
tidak dapat nampak dan tidak dapat bergaul dengan mereka. Itupun banyak
manusia yang kafir, banyak yang zalim dan yang fasik. Betapalah kalau
jin dan manusia sama-sama dapat bergaul.
Bila jin menjadi kafir, dia dipanggil syaitan. Syaitan itu maksudnya
merasuk. Kerja jin kafir atau syaitan ialah merasuk dan menyesatkan
orang. Jin Islam tidak dapat dikatakan syaitan.
Kehidupan jin betul-betul macam manusia. Ada kerajaannya, ada
masyarakat, ada kantornya, ada mahkamahnya, ada nikah kahwin. Tempat
tinggal jin ajaib dan aneh. Ada yang tinggal di gunung-gunung,
hutan-hutan, laut, kawasan sungai dan hulu-hulu sungai. Ada juga jenis
jin yang bergaul dengan manusia.
Jin yang tinggal di suatu negara, biasanya ikut bahasa manusia
setempat. Kalau di Tanah Arab, jin berbahasa Arab, kalau di Tanah
Melayu, jin berbahasa Melayu. Dia tidak tahu bahasa Arab. Kalau jin yang
duduk di Negara Cina maka bahasanya bahasa Cinalah. Mereka pun belajar
dan berguru dengan manusia.
Rupa asal jin sangat hodoh (jelek) dan buruk. Ia menakutkan. Kalau
manusia terlihat jin ini hidupnya jadi huru hara dan ketakutan. Manusia
tidak akan aman. Dengan rahmat Tuhan, alam jin dihijab (ditutup) dari
pandangan manusia. Tetapi alam manusia tidak dihijab dari pandangan jin.
Sehodoh-hodoh manusia adalah secantik-cantik jin.
Walaupun rupa asal jin itu jelek tapi dia dapat menyerupai berbagai
rupa. Dia dapat merupa benda seperti kain, tas, batang kayu, binatang
dan juga manusia, tetapi paling banyak dia menyerupai binatang. Ini
termasuklah ular, kala jengking, lipan dan jenis-jenis binatang lain
yang berbisa. Kalau dia menyerupai binatang seperti ini, rupanya lebih
aneh dan lebih hebat dari yang biasa. Kalau dia dibunuh ketika dia
sedang menyerupai binatang , dia akan mati.
Sebab itu Tuhan ajar kita, kalau jumpa binatang berbisa di tengah
jalan atau di dalam rumah, musti berhati-hati. Jangan langsung bunuh
walaupun dalam Islam hukumnya sunat. Usir dua tiga kali dahulu. Kalau
dia tidak lari baru dibunuh. Takut-takut dia adalah jin yang sedang
berubah bentuk. Kalau kita terus bunuh dan dia sebenarnya jin yang
sedang merupa, mungkin keluarganya akan marah dan akan bertindak
terhadap kita. Banyak orang yang dirasuk dan diganggu oleh jin
disebabkan mereka ada buat silap dengan jin. Kalau setelah dihalau dua
tiga kali tetap juga tidak pergi maka jelas itu bukan jin. Dapat kita
bunuh.
Ada cerita dalam kitab, seorang soleh telah membunuh seekor ular.
Maka pada malamnya, dia ditangkap dan dibawa oleh jin ke negeri jin. Di
negeri jin itu berjalan hukum Islam. Hakim jin itu pun Islam. Maka orang
soleh dan keluarga jin yang dibunuh oleh orang soleh tadi dibawa ke
mahkamah. Bila perbicaraan bermula maka menangislah keluarga jin sambil
berkata kenapa ahli keluarga mereka dibunuh. Bila hakim jin bertanya
kepada orang soleh tersebut mengapa dia bunuh ular itu, dia menjawab
karena dalam ajaran Islam, sunat hukumnya saya membunuh ular dan
binatang-binatang yang berbisa. Saya buat atas arahan Tuhan dan saya
dapat pahala. Yang salah adalah orang Tuan. Kenapa dia merupa ular.
Salah dialah. Saya musti bunuh ular karena itu sunat hukumnya.
Hakim jin menghukum bahwa yang salah dalam kes (kasus) ini bukan
manusia tetapi pihak jin. Dia batalkan tuduhan. Hakim arahkan polisi jin
supaya mengembalikan orang soleh itu kembali ke alam manusia. Kalau dia
bukan orang soleh dan tidak dapat menjawab sudah tentu dia kena hukum.
Orang soleh itulah yang menulis kisah ini dalam kitab. Hujah ini hujah
yang kuat.
Umur jin sangat lama berbanding umur manusia yang lebih kurang 63
tahun. Jin dapat hidup sampai 1500 tahun hingga 2000 tahun. Ada jin yang
hidup di zaman Rasulullah SAW yang masih hidup pada hari ini.
Makanan jin adalah wap (uap) dari tulang dan tulang sum-sum binatang.
Itu sebab dalam syariat Islam makruh kita memakan tulang dan tulang
som-som. Ada lagi cerita tentang jin dalam kitab. Sesetengah orang soleh
dapat menundukkan jin, mengguna dan memperalatkan mereka. Kita tahu,
dalam sejarah, ada sahabat yang hilang unta di padang pasir. Di padang
pasir banyak rijalul ghaib. Mereka berkata; Ya Rijalul ghaib, kembalikan
untaku yang hilang. Maka unta itu dikembalikan. Ini tawassul namanya.
Pernah Rasulullah SAW berjalan-jalan dengan beberapa orang sahabat
dan singgah di suatu kampung jin. Rasulullah beritahu para sahabat
supaya tunggu dan jangan ikut, sebab dia mahu masuk ke kampung jin untuk
mengajar . Cerita ini masyhur dalam sejarah. Para sahabat hanya melihat
asap. Sebab adakalanya jin menyerupai asap karena dia berasal dari api.
Tetapi Rasulullah melihat betul-betul jin itu dan mengajar mereka pula.
Ada cerita tentang Nabi Sulaiman di dalam Quran yang hendak membawa
istana Balqis dari Yaman ke Palestin yang jauhnya beribu-ribu mil.
Antara mukjizat Nabi Sulaiman diperintahnya jin untuk membawa istana
tersebut. Jin pun bari tahu dia akan bawa istana itu kepada Nabi
Sulaiman selama mana Nabi Sulaiman berubah tempat. Tidakkah itu hebat.
Namun ada lagi yang lebih hebat. Seorang wali Allah yang bernama Asif
Barhaya yang turut berada dalam majlis itu berkata saya dapat pindahkan
istana Balqis ke hadapan tuan dalam sekelip mata. Maka tertantang jin.
Dia hendak ambil hati Nabi Sulaiman dan hendak tunjuk bahwa dia gagah.
Tetapi ada manusia bertaraf wali yang menantang dia.
Rupanya di sini kalau ruh muqaddasah bekerja, jin pun dapat kalah.
Rasulullah dapat tundukkan jin. Para wali juga dengan karomah mereka
dapat menundukkan jin dengan kekuatan diri mereka sendiri. Tetapi kalau
ada murid yang dapat nampak jin atau dapat gunakan jin, dan merasakan
itu adalah karena berkat gurunya, maka dia akan selamat. Yang tidak
selamat biasanya orang yang kasyaf, nampak jin dan dapat guna jin tapi
tidak ada guru atau ada guru tetapi hatinya telah berubah. Dia rasa
bukan berkat gurunya lagi tetapi dia rasa dirinya sudah jadi wali, sudah
ada karomah sendiri. Itu yang rosak. Orang yang dapat arahkan jin dan
nampak jin dengan berkat gurunya, kalau dia berhadapan dengan jin yang
garang sangat atau degil sangat, maka biasanya ruh muqaddasah gurunya
turut hadir atau dia jual nama gurunya.
Begitulah rahsia jin. Jin ada disebut dalam Quran dan dalam hadis.
Siapa menolak kewujudan jin ertinya dia menolak Quran dan Hadis. Jin
macam malaikat juga. Quran kata ada, adalah. Tetapi aneh, tentang
malaikat banyak orang terima tetapi tentang jin banyak orang tolak. Yang
dikatakan orang Bunian, Kuntilanak, Pelesit, Tuyul, Polong, Langsui,
Hantu Raya dan berbagai-bagai lagi itu asalnya ialah jin. Oleh karena
sukunya dan perangainya tidak sama maka orang bedakan dengan nama-nama
yang berlainan.
Adapun orang yang berhubung dengan jin atas dasar mukjizat dan
karomah, maka dia kuat. Jin pun takut dan hormat pada dia. Orang yang
dapat berhubung dengan jin atas dasar berkat tuan guru, dia tidak dapat
sekali-kali terputus dengan gurunya. Orang yang berusaha untuk berhubung
dengan jin, itu dinamakan amalan atau ilmu khadam. Bahaya ilmu dan
amalan khadam ini, dia terpaksa tunduk dengan jin. Jin akan bagi syarat
buat begitu dan buat begini. Kadang-kadang arahan jin itu bertentangan
dengan syariat. Ini yang rusak.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar